برنامۀ تجهیز کارگاه
18 اردیبهشت 1400

برنامۀ تجهیز کارگاه

در امور پیمانکاری، شروع هر پروژه ای با تجهیز کارگاه همراه است. تجهیز کارگاه و سازماندهی اجرای تعهدات پیمانکار، نیازمند دانش تخصصی و تجربۀ مدیریت پروژه است. کیفیت تجهیز کارگاه اثر گذارترین عامل در اجرای پروژه طبق برنامۀ زمانبندی شده می باشد.

تجهیز کارگاه

یکی از موضوعات مهم و اثر گذار در پیشرفت کار پیمانکاری و کیفیت اجرای پروژه تجهیز کارگاه می باشد. این موضوع به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بهره وری نیروی انسانی و اثر بخشی منابع مورد نیاز پروژه تاثیر بسزایی دارد. یک تجهیز حرفه ای و درست کارگاه، می­ تواند بنیان­ های فرآیند هدایت سیستماتیک کارهای اجرایی پروژه را ایجاد کند و یک تجهیز ضعیف، آشفتگی، روزمرگی و به هدر دادن منابع موجود کارگاه را ببار می آورد.

تجهیز کارگاه عبارت است از:  انجام کلیۀ فعالیت ها و اقدامات و تدارکاتی است که باید بصورت منظم و در زمان تعیین شده برای دورۀ اجرای پروژه انجام شود تا شروع و  انجام دادن عملیات موضوع پیمان طبق سند و مدارک پیمان مقدور شود.

تجهیز کارگاه شامل انجام موارد زیر در محل پروژه است:

  • ایجاد ساختمان پشتیبانی
  • بنای ساختمان عمومی
  • محوطه سازی
  • تأمین ورودی­ های کارگاه: تهیۀ و تأمین خدمات شهری مورد نیاز پروژه شامل: آب ، برق ،گاز(انرژی) و تلفن، اینترنت از سوی کارفرما و تحویل پیمانکار می شود.

نکته: نحوه تامین آب، برق، گاز و تلفن ثابت کارگاه در دورۀ اجرا، باید در شرایط خصوصی پیمان مشخص شود. چنانچه برای انتقال آب، برق و گاز و برقراری ارتباط مخابراتی، از شبکه سراسری یا محلی تا ورودی کارگاه، لوله کشی، کانال کشی و کابل کشی برای دوره اجرا لازم باشد باید چگونگی انجام دادن آن در شرایط خصوصی پیمان پیش بینی شود.

  • ایجاد انبارهای مصالح و تجهیزات کارگاه.
  • احداث راه دسترسی: راهی که کارگاه را به جادۀ موجود وصل نماید.
  • احداث راه­ های سرویس: راه­ های که برای دستیابی به محل اجرای عملیات احداث می شود.
  • احداث راه­ های ارتباطی: راه­ های هستند که معادن مصالح، منابع آب، محل قرضه، انبار مواد منفجره و مانند آن را بطور مستقیم یا بواسطه راه ­های دیگر به محل اجرا ی عملیات متصل می کند.
  • احداث راه انحرافی: این راه برای تأمین تردد وسایل نقلیه عمومی که قبلا از مسیر موجود انجام می شد، اما به علت انجام عملیات موضوع پیمان قطع شده است، احداث شود.

برچیدن کارگاه:

عبارت از جمع آوری مصالح، تأسیسات و ساختمان­ های موقت، خارج کردن مصالح، تجهیزات، ماشین آلات و دیگر تدارکات پیمانکار از کارگاه و تسطیح و تمیز کردن و در صورت لزوم به شکل اول برگرداندن زمین­ ها و محل­ های تحویلی کارفرما - طبق نظر کارفرما.

مراحل تجهیز کارگاه:

  • تهیۀ اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد و تجهیز کارگاه: این بخش مفروضات طراحی تجهیز کارگاه را معین می­ کند و شامل چهار بخش زیر است:

1- موضوع پروژه: موضوع پروژه طرح و برنامۀ تجهیز کارگاه را مشخص می­ کند.

2- منابع مورد نیاز پروژه: تهیۀ لیست دقیق کلیۀ منابع مورد نیاز برای اجرای موضوع پیمان(پروژه) مانند، منابع مالی، نیروی انسانی، ماشین آلات، مصالح مصرفی و ...

3- برنامه اجرائی پروژه: این برنامه، منابع مورد نیاز پروژه و مدت زمان اجرای آن را معلوم می کند.

4- شرایط اقلیمی و جغرافیایی پروژه: یکی از عوامل مهم در تجهیز کارگاه شرایط جغرافیایی اجرای پروژه می باشد.

  • احداث جاده های دسترسی ها: به جاده اصلی و شهر و کلیۀ منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه
  • تهیۀ طرح و برنامۀ تجهیز کارگاه: با توجه به اطلاعات فوق حال بایستی تجهیز کارگاه طراحی شود . تجربه نشان داده است، تجهیز بدون طراحی اولیه همیشه کارگاه را دچار مشکل کرده و بخشی از منابع کارگاه مدام در این بخش مشغول بوده و به لحاظ فشارهای کاری تصمیمات عجولانه اتخاذ گردیده و تجهیز به روش سعی و خطا پیش رفته و عملا کارایی بالای خود را از دست می ­دهد. این امر خسارت زیادی به پیشرفت فعالیت­ های اصلی پروژه وارد می ­سازد.
  • تهیۀ برنامۀ مدیریت پروژه طبق موضوع پیمان و براساس زمانبندی و تعهدات پیمانکار و تهیۀ لوازم اداری و نرم افزارهای لازم برای انجام درست مدیریت پروژه و کنترل و نظارت و پی گیری امور اجرایی.
  • طراحی پلان اصلی تجهیز کارگاه: تعیین محل استقرار تجهیزات و ابنیه های مورد نیاز و ارتباطات نسبت به هم و دسترسی ها.

مواردی که در طراحی و برنامه ریزی تجهیز کارگاه بهتر است مورد توجه مدیران قرار بگیرد:

  • تا جایی که امکان دارد از ساختمان­ های پیش ساخته (کانکس) که نصب و برچیدن آنها آسان می باشد استفاده گردد.
  • اتاق ایمنی و بهداشت و مسئول ایمنی در جوار انبار باشد.
  • چیدمان طوری باشد که بتوان با هزینۀ کمتر و راحت از سیستم تأسیسات آبگرم، برق و آب برای ساختمان ها بهره گرفت .
  • انبارها درجایی که بتوان امنیت آن را تامین و برای تردد ماشین آلات سنگین و سبک سهل الوصول باشد قرار گیرد و همچنین دارای دو بخش بسته و روباز باشد و از مخازن سوخت و خطر ساز فاصله داشته باشد. اندازه انبار با نوع پروژه و همچنین نوع مصالح مصرفی تعیین می ­گردد .
  • تعمیرگاه و کارگاه های ساخت نزدیک به هم باشد و برای مسئول کارگاه و تعمیرگاه اتاق کار تعبیه شود.
  • خوابگاه ها و سرویس های بهداشتی و حمام کارگران با فاصله ای مناسب از کارگاه باشد. به دلیل احتمال کار در شب مثل خم و برش میلگرد به این موضوع بایستی توجه داشت که سر و صدای زیاد شبانه استراحت کارگران را مختل نکند .
  • رعایت ایمنی خوابگاه ها از نظر آتش سوزی، نور طبیعی، دسترسی آسان به سرویس­ های بهداشتی و حمام ها و ... از نکات مهم است.
  • سرویس های بهداشتی و حمام ها : این بخش بایستی دارای دو درب یکی ورودی و دیگری خروجی ، متمرکز و تزدیک خوابگاه ها باشد. برای رعایت بهداشت عمومی و محیط، حتما بایستی سطح کف و دیوار از سرامیک و کاشی باشد. البته در نقاط مختلف کارگاه هم می بایستی سرویس­ های بهداشتی در نظر گرفت و این مکان ها در سایت باید با نقشه های اجرایی و تاسیسات زیر بنایی مطابقت داشته باشد تا مجبور به تخریب و بازسازی مجدد نگردد.
  • غذاخوری و رستوران: اختصاص محل مناسب برای آشپزخانه و غذاخوری کارگران و کارکنان پروژه یکی از موارد ضروری و لازم می باشد.
  • تأمین منابع و مصالح: با تهیۀ منابع و تجهییزات و مصالح مورد نیاز طبق جدول زمانبندی مدیریت پروژه، می توان از اتلاف سایر منابع و مخصوصاً وقت در مرحلۀ تجهیز جلوگیری کرد. بهتر است لوازمات اولیه در یک بسته تعریف شود. این بسته غالبا برای تمامی تجهیز کارگاه ها کاربرد دارد و لازم است، همان روز اول به کارگاه ارسال شود.
  • پیاده سازی و اجرا: برای انجام پروژه طبق زمانبندی تعهد شده، برنامه ریزان و عوامل اجرایی پروژه، بایستی مدتی را برای آماده کردن کلیۀ منابع مورد نیاز و تجهیز کارگاه مد نظر قرار دهند.
  • جمع آوری اطلاعات و باز خوردها: در کلیه مقاطع کار و طی نظارت و کنترل کارها، اطلاعاتی که بدست می ­آید را می باسیتی جمع آوری نمود، تا برای اصلاح رویه ها و تجربه اندوزی برای پروژه های بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته: تجهيز كارگاه، تدارك مصالح، تاًمين نيروی انسانی، تجهيزات، ماشين آلات و ابزار به عهده پيمانكار است، مگر آنكه در اسناد و مدارك پيمان، ترتيب ديگری پيش بينی شده باشد.

مصالح و تجهيزاتي كه پيمانكار برای انجام عمليات موضوع پيمان تهيه و در كارگاه نگهداری می­ كند، بايد به قرار زير باشد:

  • اگرمنابع تهيه مصالح و تجهيزات در اسناد و مدارك پيمان تعيين شده باشد، بايد از همان منابع تهيه گردد، نمونه يا كاتولوگ فنی مصالح و تجهيزات بايد از نظر تطبيق با مشخصات فنی، پيش از سفارش، به تاًييد مهندس مشاور برسد. در هر حال، از نظر مرغوبيت بايد كاملاً طبق مشخصات فنی باشد و مورد تاًييد مهندس مشاور قرار گيرد.
  • ذكر منابع تهيه مصالح و تجهيزات در اسناد و مدارك پيمان يا تعيين آنها ضمن اجرا، از تعهدات پيمانكار در قبال تهيه مصالح و تجهيزات مرغوب و كافی نمی كاهد. بدين روی، پيمانكار موظف است با مطالعه كافی نسبت به امكانات محلي و كيفيت منابع تهيه مصالح و تجهيزات، نظر و پيشنهاد خود را تسليم مهندس مشاور كند. در صورتی كه استفاده از اين قبيل منابع مورد موافقت مهندس مشاور و كارفرما قرار گيرد، اقدام به تهيه و حمل آنها نمايد. بديهي است كه كارفرما اين حق را دارد كه منابع تهيه مصالح را تغيير دهد و پيمانكار موظف به رعايت آن می باشد. اگر به مناسبت اين تغيير محل، اضافه يا كسر هزينه اي بابت تغيير مسافت حمل يا عوامل ديگر ايجاد شود، تفاوت بها، به اقتضای مورد، از پيمانكار كسر يا به او پرداخت می ­شود. پيمانكار ملزم به رعايت مقررات مربوط به استخراج و بهره برداری شن و ماسه و ديگر مصالح معدنی است.
  • نوع، مقدار و تاريخ ورود مصالح و تجهيزات به كارگاه بايد با مهندس ناظر صورت مجلس شود. مصالح بايد بطور مرتب به نحوی انبار شود كه تمام آن به سهولت قابل بازرسی، شمارش يا اندازه گيری باشد. انبار مصالح بايد از هر لحاظ قابل حفاظت بوده تا مصالح در مقابل عوامل جوی و عوامل ديگر مصون باشد.
  • هرگاه تهيه يا توزيع مصالح و لوازمي در داخل كشور در انحصار دولت باشد، كارفرما تسهيلات لازم برای تهيه آن مصالح و لوازم را فراهم می كند. اگر تهيه بعضی از مصالح يا لوازم، طبق مشخصات ذيربط در داخل كشور ميسر نباشد و ورود آنها هم از طرف دولت ممنوع شده يا بشود، كارفرما يا خودش اجازه ورود مصالح و لوازم مزبور را برای پيمانكار تحصيل می كند يا مشخصات را تغییر می دهد.
  • در مواردي كه مصالح و تجهيزاتی بايد بوسيله پيمانكار از خارج از كشور تهيه شود، كارفرما اجازه ورود آنها را از سازمان­ های ذيربط به هزينه پيمانكار تحصيل می­ نمايد. هرگاه ضمن اجرای كار، محدوديت ­های جديدی پيش آيد كه به علت آن، پيمانكار نتواند مصالح و تجهيزات مورد نياز اجرای كار را، در مدتی كه برنامه پيشرفت كار ايجاب می كند، از خارج از كشور تهيه و وارد كند، مراتب را با ذكر دليل و ارائه اسناد از طريق مهندس مشاور به اطلاع كارفرما می رساند تا با توجه به برنامه زمانی اجرای كار، كارفرما در مورد چگونگی تاًمين اين مصالح و تجهيزات، تصميم گيری نمايد.
  • درصورتی كه در اسناد و مدارك پيمان، مشخصاتی برای ماشين آلات و ابزار اجرای كار تعيين شده باشد، پيمانكار بايد آنها را طبق مشخصات تعيين شده، تاًمين كند. هرگاه ضمن اجرای كار، مهندس مشاور تشخيص دهد كه ماشين آلات و ابزار موجود پيمانكار، برای اتمام كار در مدت پيمان كافی نيست يا مشخصات آنها برای اجراي كار، مناسب نيست، مراتب را به پيمانكار ابلاغ می ­كند. پيمانكار مكلف است كه ماشين آلات و ابزار خود را طبق نظر مهندس مشاور و در مدتی كه نامبرده تعيين می نمايد، تكميل و تقويت كند، بدون اينكه برای اين كار، ادعای خسارت يا هزينه اضافی  از كار فرما داشته باشد.
  • پيمانكار نمی تواند ماشين آلات و ابزاری را كه برای انجام عمليات لازم است، ازكارگاه خارج كند. در مورد بيرون بردن ماشين آلاتی كه در كارگاه مورد نياز نيست، پيمانكار، تقاضای بيرون بردن ماشين آلات مزبور را به مهندس مشاور تسليم می كند. مهندس مشاور، به تقاضای او رسيدگی می كند، و در صورتی كه موجه باشد اجازه خروج می دهد.
  • در صورتی كه طبق اسناد و مدارك پيمان، تاًمين اقلامی از تجهيزات كه پيمانكار بايد نصب كند و بصورت دايم در كارگاه باقی بماند، در تعهد كارفرما باشد، پيمانكار مسئول عملكرد ناقص احتمالی اين تجهيزات نيست، مگر آنكه ثابت شود كه نقض آنها مربوط به كار پيمانكار است.
  • اگر در اسناد و مدارك پيمان، تكليفی برای تهيه غذا، مسكن و دفتركار كاركنان كارفرما، مهندس مشاور و آزمايشگاه در محل كار به عهده پيمانكار گذاشته شود، پيمانكار موظف به تاًمين آنها، طبق شرايط پيش بينی شده، می باشد.

تعهدات واختيارات كارفرما

تحويل كارگاه

  • كارفرما متعهد است كه كارگاه را بی عوض و بدون معارض تحويل پيمانكار دهد.
  • اگر اجراي كار در زمين­ ها و محل­های تحويلی، مستلزم اخذ پروانه يا پرداخت حقوقی ازقبيل عوارض شهرداری، حق ريشه و مستحدات و مانند اينها باشد، كارفرما متعهد به تحصيل پروانه ساختمان و پرداخت وجوه مزبور است.

تبصره 1: اگر در اسناد و مدارك پيمان، تامين تمام يا قسمتی از زمين مورد نياز برای تجهيز گارگاه به عهده پيمانكار گذاشته شده باشد، طبق شرايط پيش بينی شده در پيمان عمل می شود.

تبصره 2: در صورتی كه محل تحويل شده به پيمانكار معارض پيدا كند و موجب توقف اجرای تمام يا قسمتی از كار شود، آن قسمت از كار که متوقف شده است، مشمول تعليق می گردد و طبق ماده 49 رفتار می شود.

  • كارفرما پس از مبادله پيمان، تاريخ تحويل كارگاه را كه نبايد بيشتر از 30 روز از تاريخ مبادله پيمان باشد، به پيمانكار اعلام می ­كند. پيمانكار بايد در تاريخ تعيين شده در محل كار حاضر شود و طی صورت مجلس­ هايی، اقدام به تحويل گرفتن كارگاه نمايد. در صورتی كه حداكثر 30 روز از تاريخ تعيين شده برای تحويل گرفتن كارگاه حاضر نشود، كار فرما حق دارد كه طبق ماده 46، پيمان را فسخ كند.

درصورت جلسه­ ای تحويل كارگاه بايد حدود و موقعيت زمين­ ها و محل­ هايی كه در آنها موضوع پيمان اجرا می شود و نقاط نشانه با مشخصات آنها، محور عمليات و محل منابع تهيه مصالحی كه بايد در كارگاه توليد گردد، درج شود.

اگر تحويل كارگاه به طور يكجا ميسر نباشد، كارفرما بايد كارگاه را به ترتيبی تحويل دهد كه پيمانكار بتواند عمليات موضوع پيمان را طبق برنامه زمانی تفصيلی انجام دهد. در اين حالت نيز مهلت كارفرما برای تحويل دست كم اولين قسمت از كارگاه كه برای تجهيز كارگاه و شروع عمليات موضوع پيمان لازم است، حداكثر 30 روزاست.

  • هرگاه كارفرما نتواند كارگاه را به ترتيبی تحويل دهدكه پيمانكار بتواند كار را طبق برنامه زمانی تفصيلی انجام دهد، و مدت تاخير در تحويل كارگاه بيش ازيك ماه شود، كارفرما به منظور جبران خسارت تاخير در تحويل كارگاه، هزينه های اضافی ايجاد شده برای پيمانكار را كه طبق رابطه زير محاسبه می شود، پرداخت می كند، مشروط به اينكه با تاييد مهندس مشاور، پيمانكار در محل­ های تحويل شده تاخير غير مجاز نداشته باشد.

اگر مدت تاخير از 30 درصد مدت پيمان يا 6 ماه، هركدام كه كمتر است بيشتر شود، حقوقي به پيمانكار تعلق می گيرد بدين ترتيب كه اگر مبلغ كارهای پيش بينی شده در محل­ های تحويل نشده تا 25 درصد مبلغ اوليه پيمان باشد، پيمانكار می تواند با اطلاع قبلی 15 روزه آن قسمت از كار را از تعهدات خود حذف كند. ولی اگر اين مبلغ بيشتر از 25 درصد مبلغ اوليه پيمان باشد، در صورت اعلام خاتمه پيمان از سوی پيمانكار، پيمان خاتمه يافته و طبق ماده 48 عمل می شود. هرگاه پيمانكار در محل­ هايی كه در تحويل آنها بيش از مدت پيش گفته تاخير شده است، كار اجرايی را شروع نمايد، حق حذف تعهدات در آن قسمت از كار را از خود سلب می نمايد.

تبصره- اگر كارفرما نتواند هيچ قسمت از كارگاه را به پيمانكار تحويل دهد، براي تاخير بيش از يك ماه تا30 درصد مدت پيمان يا 6 ماه، هر كدام كه كمتر است، نسبت به تاخير مبادله پيمان، ماهانه معادل مبلغ 5/2 درصد متوسط كاركرد فرضي ماهانه را به پيمانكار پرداخت می كند. اگر پيمانكار پس از انقضای 30 درصد مدت پيمان يا 6 ماه، هركدام كه كمتر است، مايل به ادامه يا اجرای كار نباشد، با اعلام او، قرارداد طبق ماده 48  خاتمه می يابد و پيمانكار هيچ گونه دعاوی ديگری نمی تواند مطرح نمايد. خسارت تاخير در تحويل تمام يا قسمتي از كارگاه، برای مدت مازاد بر يك ماه، حداكثر تا 30 درصد مدت پيمان يا 6 ماه هر كدام كه كمتر است قابل پرداخت است.

  • در مواردی كه به استناد اين ماده، قسمتی از تعهدات پيمانكار حذف شود، تضمين انجام تعهدات پيمانكار نيز به تناسب كاهش داده می شود.
  • پيمانكار نمی تواند جز آنچه طبق نقشه ها و دستور كارهاست، در زمين­ ها و محل­ های متعلق به كارفرما با ملك غير كه از طرف كارفرما به پيمانكار تحويل شده است، اقدام به احداث بنا يا ساختمان كند. اگر در اثر اجرای كار در ملك غير كه ازسوی كارفرما تحويل شده است، صاحب ملك اقامه دعوا و درخواست خسارت و جلوگيری و توقف كار نمايد، طرف ادعا كارفرماست و پيمانكار هيچ گونه مسئوليت و تعهدی در اين مورد ندارد.
  • در صورتی كه طبق اسناد و مدارك پيمان، تامين تمام يا قسمتی از زمين مورد نياز تجهيز كارگاه به عهده پيمانكار باشد يا پيمانكار بخواهد طبق صلاحديد خود از محل­ هايی خارج از محل های تحويلی كارفرما برای تجهيز كارگاه استفاده كند، بايد موقعيت آنها را به تاييد كارفرما برساند. در اين حالت، مسئوليت هر نوع ادعا و طلب خسارت از سوی صاحب ملك به عهده پيمانكار است و كارفرما در اين موارد مسئوليتی ندارد. هرگاه پيمانكار محل ­های مورد نياز تجهيز كارگاه را به صورت اجاره­ای در اختيار بگيرد، بايد در اجاره نامه آنها، امكان انتقال مورد اجاره را به كارفرما پيش بينی كند.

تغيير مقادير كار، قيمت ­های جديد، تعديل نرخ پيمان

درضمن اجرای كار، ممكن است مقادير درج شده در فهرست بها و مقادير منضم به پيمان تغيير كند.تغيير مقادير به وسيله مهندس مشاور محاسبه می شود و پس از تصويب كارفرما به پيمانكار ابلاغ می گردد. پيمانكار با دريافت ابلاغ تغيير مقادير كار، موظف به انجام كار با نرخ پيمان است، به شرط آنكه مبلغ ناشی از تغيير مقاديركار، ازحدود تعيين شده در زير بيشتر نشود:

  •  
    • افزايش مقادير بايد در چهارچوب موضوع پيمان به پيمانكار ابلاغ شود جمع مبلغ مربوط به افزايش مقادير و مبلغ كارهای با قيمت جديد(موضوع بندج) نبايد از 25 درصد مبلغ اوليه پيمان بيشتر شود.

تبصره- اگر نرخ پيمان مشمول تعديل آحاد بها باشد، برای محاسبه افزايش مبلغ پيمان به سبب قيمت­ های جديد، ابتدا قيمت ­های جديد به مبنای نرخ پيمان تبديل می شود و سپس ملاك محاسبه قرار می ­گيرد.

  • جمع مبلغ مربوط به كاهش مقادير و حذف آنها نبايد از 25 درصد مبلغ اوليه پيمان بيشتر شود. اگر اين مبلغ، از حد تعيين شده بيشتر شود و پيمانكار با اتمام كار با نرخ پيمان موافق باشد، عمليات موضوع پيمان در چهارچوب پيمان انجام می ­شود. ولی درصورتی كه پيمانكار مايل به اتمام كار نباشد، پيمان طبق ماده 48 خاتمه داده می شود.

تبصره1.درصورت حذف قسمت­هايي ازكا ربه استناد بندج ماده 28 براي تعيين حد افزايش ياكاهش مقادير طبق بندهاي1 و2 بجاي مبلغ اوليه پيمان، مبلغ اوليه پيمان پس ازكسرمبلغ كارهاي حذف شده به وسيله پيمانكار، ملاك قرارمي گيرد.

تبصره2. اضافه يا كاهش مقادير كار طبق مفاد بندهای(الف -1) و (الف- 2) اين ماده تا 10درصد با دستور مهندس مشاور عمل می شود، ولی اضافه بر آن با تصويب كارفرما قابل اجرا است.

  • درصورتی كه پس از تكميل كار و تصويب صورت وضعيت قطعی مشخص شود، مقادير كار بدون آنكه از سوی كارفرما كم شده باشد، نسبت به مقادير منضم به پيمان كاهشی پيش از حد تعيين شده در بند (الف- 2) داشته باشد، در اين حالت نيز نرخ پيمان ملاك عمل است.
  • اگردر چهارچوب موضوع پيمان، كارهايی به پيمانكار ابلاغ شود كه برای آنها قيمت و مقدار در فهرست بها و مقادير منضم به پيمان پيش بيني نشده است، پيمانكار بايد بيدرنگ پس از دريافت ابلاغ مهندس مشاور، قيمت پيشهادی خود را برای اجرای كارهای ياد شده، همراه با تجزيه قيمت، به مهندس مشاور تسليم كند. وقتی كه با توافق پيمانكار و مهندس مشاور تعيين شود و به تصويب كارفرما برسد، ملاك پرداخت است. قيمت­ های جديدی كه به اين صورت تعيين می شود بايد بر حسب هزينه اجرای كار در محل اجرا محاسبه گردد. از اين رو، تنها ضريب هزينه بالاسری پيمان به قيمت­ های جديد اعلام می شود.

تبصره- در صورتی كه پيمان با استفاده از فهرست های بهای واحد پايه منعقد شده باشد، چگونگی تعيين قيمت جديد، علاوه بر مفاد اين بند، تابع دستورالعمل نحوه استفاده از قيمت­ های پايه درتعيين قيمت جديد با اولويت دستورالعمل ياد شده است.

  • جمع بهای قيمت­ های جديد، علاوه برآنكه تابع سقف تعيين شده در بند الف است، نبايد از 10 درصد مبلغ اوليه پيمان بيشتر شود.
  • تعديل نرخ پيمان طبق شرايط پيش بينی شده در شرايط خصوصی است.

نحوه پرداخت

  • هزینه هر یک از ردیف­ های تجهیز و برچیدن کارگاه، به تناسب پیشرفت عملیات مربوط به آنها، محاسبه شده و در صورت وضعیت ­ها درج می شود.

تبصره) هزینه ردیف ­های که تامین آنها به صورت خرید خدمت یا اجاره انجام می شود، چنانچه مربوط به بخشی از کار باشد به تناسب پیشرفت آن بخش از کار محاسبه می شود و در صورتی که به کل کار مربوط شود، به تناسب پیشرفت عملیات موضوع پیمان، محاسبه و پرداخت شود.

  • هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، پس از احتساب تخفیف یا اضافه پیشنهادی پیمانکار، در صورت وضعیت ها منظور می شود.
  • هزینه برچیدن کارگاه پس از اتمام عملیات و برچیدن کارگاه، در صورت وضعیت منظور و پرداخت می شود.
  • روش پرداخت هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، در پیمان­ هایی که برآورد هزینه اجرای آنها کمتر از 2500 میلیون ریال است و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه آنها، به صورت یک قلم پیش بینی شده است به شرح زیر است:

الف) در کارهای مربوط به فهرست­ های پایه رشته ابنیه، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، شبکه توزیع آب و شبکه جمع آوری فاضلاب:

  1. 45درصد مبلغ تجهیز برچیدن کارگاه، پس از اجرای بخشی از تجهیز کارگاه که انجام آن برای شروع عملیات پیمان لازم است، یا تدارک 60 درصد ماشین آلات مورد نیاز.
  2. 45 درصد مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه به نسبت پیش رفت عملیات موضوع پیمان.
  3. 10درصد مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه، پس از برچیدن کارگاه.

ب) در کارهای مربوط به فهرست های پایه رشته را، باند فرودگاه وزیرسازی راه آهن، راه داری، خطوط انتقال آب، آبیاری تحت فشار وآبیاری و زهکشی:

  1. 30 درصد مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه، پس از اجرای بخشی از تجهیز کارگاه که انجام آن برای شروع عملیات موضوع پیمان لازم است، یا تدارک 60 درصد ماشین آلات.
  2. 60 درصد مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه، به نسبت پیشرفت عملیات موضوع پیمان.
  3. 10درصد مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه، پس از برچیدن کارگاه
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد