بلوک بتن سبک هوادار
19 اردیبهشت 1400

بلوک بتن سبک هوادار

بتن سبک هوادار یکی از انواع بتن ها با تکنولوژی پیشرفته است. بلوک های بتن سبک هوادار با داشتن ویژگی های منحصر به فرد (سبک، مقاوم در قبال زلزله و آتش، عایق حرارت، صدا و رطوبیت، کاهندۀ هزینه های ساخت، بهترین مصالح برای پرکنندۀ دیوار های جداکننده می باشد.

بلوک های بتن سبک هوادار

تاریخچه بتن سبک هوادار

بتن سبک هوادار یکی از انواع بتن ها با تکنولوژی پیشرفته است. که در اوایل قرن بیستم توسط دکتر «اکسل اریکسون» در انیستیتو تکنولوژی استکهلم سوئد اختراع شد.این محصول در طول سال های گذشته با  تاثیرپذیری از تجربیات عملی و پیشرفت های تکنولوژیکی و سایر عوامل گوناگون اقتصادی و بازاریابی رشد و تنوع زیادی پیدا کرده و هم اکنون با استفاده از روش های  گوناگون و به نام های مختلف « مثل : هبلکس و AAC و.......» تولید و به بازار عرضه می شود.

همکاران پرتلاش و با انگیزه  "واحد تحقیقات و توسعه (R&D) شرکت صنایع بتن سبک ارسباران اهر" در ادامه تحقیقات هدفمند و خلاقانه خود موفق به دستیابی دانش فنی و فرمول تولید بلوک های بتن های سبک هوادار بدون اتوکلاو شدند. که این نوآوری ارزشمند باعث افزایش نسبی مزیت های کیفی، اقتصادی و تولیدی این نوع مصالح جدید ساختمانی گردیده است.

خصوصيات مشترك بتن های سبک هوادار
1- عايق گرما وسرما.

2- مقاومت بيشتر در مقابل حريق.

3- عايق صوت.

4- عايق رطوبت.

5- نسبت مقاومت فشاری مناسب به وزن.

6- كاهش بار مرده در ساختمان.

7-  مقاوم در مقابل نفوذ آب.

8- دارای طول عمر زیاد ( حداقل صد سال).

9-  راحتي در عمل بريدن و ميخ كوبي.

10- انقباض مطلوب در حين خشك شدن.

11-  مقاوم در برابر يخ زدگي.

12- بدون اثر خوردگی بر فلزات .

13- مقاوم در زلزله .

  • مزايا
    بتن سبك هوادار دارای مزايای زيادی می باشد كه برخی ازآنها به شرح زير می باشد:
    صرفه جويی در هزينه های حمل و نقل بلوک ها .
    صرفه جويی در حمل مصالح (وزن ماسه و ميله گرد).
    کاهش هزینه های تخلیه و جابجائی مواد در کارگاه ساخت.
    حذف دستمزدهای بنايی (گچ و خاك و حداقل سفيد كاری).
  • حذف هزينه های مصالح (خاك و گچ).
    حذف هزینه های مربوط به رعایت مبحث 19.
    حذف هزينه های ملات (سيمان و ماسه).
    حذف هزينه های مربوط به حمل و نقل پرت مصالح به خارج از كارگاه.
    صرفه جويی در هزينه های مصرف انرژی (نفت ، گاز ، برق ، ...) بدليل عدم تبادل حرارتی و برودتی.
    سرعت در اجرا و کاهش زمان ساخت.
  • صرفه جويي در مصرف ميله گرد، در اينجا بايد رقم 30% را در هزينه های مربوط به وزن ميله گرد منظور نموده (ديوارهای باربر و پی ها).
    سهولت عمليات كنده كاری و هزينه های مربوط در مقايسه با ديوار آجری.
    13- سرعت در بازگشت سرمايه و پرداخت كمتر بهره بانكی در مقايسه با سيستم های ساخت و ساز سنتی و مشابه آن با بتن سبك.
    سبك سازی ساختمان (پی، ديوار، سقف).
  • افزايش قابل توجه عمر مفيد ساختمان (بيش از صد سال).
  • کاهش مصرف انرژی در تولید بتن سبک هوادار نسبت به آجر به میزان 98%.
  • کاهش آلودگی هوا به علت کاهش میزان حمل و نقل مواد ومصالح به ساختمان و کاهش مصرف انرژی در زمان تولید.
  • کاهش خطرات و امراض و عوارض جسمانی ناشی از کار سخت در کوره های آجر پزی و ساختمان سازی با استفاده از آجر و سایر مصالح سنگین فعلی.
  • کاهش مصرف انرژی در مدت زمان ساخت.
  • کاهش تقاضای مسکن (ناشی از فرسودگی) در دراز مدت  بعلت افزایش طول عمر ساختمان.
  • بدون ایجاد  آلودگی در آب ، خاک و هوا در تولید.
  • بدون آسیب رسانی به محیط زیست و استفاده از ماسه بادی بعنوان ضایعات محیط زیست.
  • کاهش هزینه بیمه ساختمان.

موارداستفاده

  • دیوار کشی و تیغه بندی (جدا کننده غیر باربر).
    استفاده بعنوان عایق حرارتی در ساختمان ها.
    بلوک های سقفی  جاگزینی مناسب برای یونولیت و سفال و سایر بلوک های سیمانی.
    مطلوب ترین و مناسب ترین جایگزین برای آجر و سفال و سایر بلوک های ساختمان.
  • استفاده برای ایجاد دیوار آتش.
  • ایجاد عایق صوت در ساختمانها و مراکز خاص و در حاشیه اتوبان ها.

تأثیر مفید بلوک های بتن سبک هوادار در سرمایه ها و منابع ملی

تأثیرات مهم و ارزشمند تولید و استفاده از بلوک های بتن سبک هوادار بدون اتوکلاو را در حفظ و نگهداری منابع زیست محیطی(آب، خاک آبرفتی، سوخت فسیلی) و کمک به توسعه و شکوفایی اقتصاد ملی را می توان به شرح زیر خلاصه نمود: 

  • استفاده مفید از ماسه بادی 

ماسه بادی بعنوان اصلی ترین مواد اولیه مورد استفاده در بتن سبک هوادار بدون اتوکلاو به وفور در طبیعت موجود است. شن و ماسه بادی بخش عمده ای از معادن کشور را تشکیل می دهد و در حال حاضر  استفاده مفید از آن خیلی کم می باشد. در ضمن مهار حرکت ماسه بادی برای جلوگیری از رشد بیابان یکی از چالش های ملی ما به شمار می آید.(مصرف ماسه بادی تبدیل تهدید به فرصت محسوب می شود). در کارخانجات تولید شن و ماسه، ماسه بادی جزو ضایعات کارخانجات محسوب می شود و هیچ گونه استفاده ای در تولید بتن های معمولی ندارد.  

در حال حاضر برای تولید انواع آجرها و بلوک های سفالی بیشتر از خاک رس (خاک حاصلخیزی که بستر مناسب رشد گیاهان و عامل مهمی در شکل گیری پوشش گیاهی زمین می باشد و مانع بیابان زایی است  و در طبیعت در مدت 700 سال یک سانتی متر آن بوجود می آید ) استفاده می کنند. لذا با جایگزینی بتن سبک هوادار با آجر و سفال، درصد قابل توجهی از این تهدید از بین می رود.   

  • صرفه جویی در مصرف انرژی                                                                                 

با پایان یافتن دوران استفاده از انرژی ارزان و اصلاح الگوی مصرف انرژی، بتن سبک هوادار بدون اتوکلاو می ­تواند عامل مهمی در کاهش هزینه های مصرف انرژی در صنعت، حمل و نقل و ساختمان بشود و در شکل گیری سطح بالاتری از رفاه برای مردم نقش مثبتی را داشته باشد.

در فرآیند تولید بتن سبک هوادار بدون اتوکلاو نسبت به سایر مصالح ساختمانی میزان مصرف انرژی فوق العاده ناچیز است. برای تولید یک متر مکعب آجر بطور متوسط 142 لیتر سوخت مصرف می شود، در صورتی که برای تولید یک متر مکعب بلوک بتن سبک هوادار بدون اتوکلاو حداکثر 3 لیتر سوخت مصرف خواهد شد. (کاهش مصرف سوخت به میزان 98%)

  • کاهش هزینه حمل ونقل                                                                             

به علت سبک بودن بلوک های بتن سبک هوادار در حمل و نقل حجم بیشتری قابل حمل است و خطرات آن در حمل ونقل کمتر از سایر مصالح ساختمانی است.

  • صرفه جویی درساخت وساز 

ویژگی های برتر بتن سبک هوادار نسبت به سایر مصالح ساختمانی، موجب کاهش چشمگیر زمان ساخت و میزان مصرف سایر مصالح ساختـمانی(سبک سازی) و انرژی باعث صرفه جویی در استفاده از سرمایه های ملی می شود. این مزیت عمده باعث حمایت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت از این محصول در ساختمان سازی می گردد.

  • تأثیرات مفید بر منابع ملی در هنگام مصرف                                                          

با عنایت به خاصیت های ارزشمند و بی نظیر (عایق صدا و حرارت بودن بتن سبک هوادار)  بلوک های بتن سبک هوادار، مصرف انرژی در ساختمان ها به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند. این امر باعث تشدید صرفه جویی در مصرف سرمایه ملی شده و راحتی و آسایش زیادی را برای ساکنین به ارمغان می آورد .

 بتن سبک هوادار بهترین و مناسب ترین مصالح ساختمانی برای رعایت مقررات شهرسازی مربوط به اماکن عمومی نظیر هتل ها و ادارات مبنی بر جلوگیری از انتشار صدا  بین واحد ها و اتاق ها است. با توجه به تأثیرات وسیع و مفید بتن سبک هوادار، از نظر مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، بلوک بتن سبک هوادر مصالح نوین ساختمان و منتخب هزاره سوم می باشد.

افزایش ایمنی و جلوگیری از تلفات بیشتر در سوانح

آئین نامه محاسبه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله ،بکار گیری مصالح سبک وزن را راه حل مناسب و با حرفه ای در جهت افزایش ایمنی و راحتی ساختمان میشناسد . بلوک های لایت بتن میتواند تأمین کننده این مزیت فنی باشد .

خصوصیات بتن سبک هودادار

  • سبک  

بلوک های بتن سبک هوادار وزنی معادل یک چهارم وزن استاندارد سایر محصولات بتنی را دارد و هرمتر مکعب بلوک های بتن سبک هوادار«kg500 – 700» وزن دارد. در صورتی که وزن یک متر مکعب آجر بطور متوسط حدود  kg 2400 است.

  • دوست محیط زیست و طبیعت      

فرآیند تولید و محصول نهایی و ضایعات بتن سبک هوادار هیچکدام برای محیط زیست مضر نمی باشد. تولید بتن سبک هوادار نسبت به سایر مصالح نیاز کمتری به انرژی دارد. برداشت ماسه بادی از طبیعت جهت استفاده بعنوان مواد اولیه هیچگونه آسیبی به محیط زیست نمی رساند و فرآیند تولید هیچ زباله  یا مواد آلاینده ای و پسمانده ای ایجاد نمی کند.

  • عایق حرارت و محافظ انرژی وسرما

بلوک های بتن سبک هوادار دارای میلیون ها سلول انفرادی هواست که در ایجاد عایق حرارتی عامل اصلی محسوب می شود. مطابق تحقیقات به عمل آمده و استانداردهای جهانی هزینه تأسیسات ساختمان هایی که از این نوع  بلوک ها در ساخت استفاده می کنند، تا 25% کاهش می یابد. در ضمن مصرف سالانه انرژی برای ایجاد گرما یا سرما در این ساختمان ها نیز به یک دوم کاهش پیدا می کند.

  • عامل بهره وری اقتصادی  

تأثیرات مصرف بلوک های بتن سبک هوادار، در محاسبات سازه و کاهش قابل توجهی از میزان مصرف فولاد و سایر مصالح ساختمانی، افزایش سرعت احداث، کاهش دستمزد ساخت، کرایۀ حمل و نقل و سایر عوامل مؤثر در قیمت تمام شده ساختمان، در مجموع باعث کاهش 30% از کل هزینه ساخت و ساز و نهایتا قیمت تمام شده ساختمان می گردد.         

  • افزایش فضای مفید در ساختمان

به علت سبکی این بلوک ها و تأثیرات آن در حجم و وزن سازه های فلزی و بتنی تفاوت این مقدار نسبت به سایر مصالح سنگین باعث کاهش مصالح بری و افزایش نسبی فضای مفید ساختمان می­ شود.

  • عایق صدا                                                                                                                          

بلوک های بتن سبک هوادار با داشتن حباب­ های محبوس هوا، عایق بسیار خوبی برای صدا شناخته شده و به این دلیل، در استاندارد ASTM بلوک بتن سبک در رده عایق های صوتی بسیار خوب قرار گرفته است. و  با توجه به قیمت آن، ارزان ترین نوع عایق صدا در ساختمان نیز محسوب می ­شود. در ایالات متحده نیز عایق صوتی بیش از 1100 مایل از اتوبان ها با بلوک های بتن سبک هوادار ساخته شده است. در ایران در 30 سال گذشته تعدادی از بیمارستان ها، مجتمع های اداری، آموزشی و مسکونی با استفاده از نوعی بتن سبک هوادار ساخته شده است. در حال حاضر مصرف این نوع بلوک های سبک با شتاب بیشتری در حال رشد می باشد.

  • عایق رطوبت

بلوک های بتن سبک هوادار مطابق استاندارد 0BS4315 - PART2 -1970 عایق رطوبت محسوب می شود.

  • دارای مقاومت زیاد در برابر آتش

بتن سبک هوادار غیر قابل اشتعال است. و در حرارت های بالای 700 درجه سانتیگراد حرارت را به آرامی و در مدت زمان زیاد و با افت 250/1 از خود عبور می دهد. در نتیجه شاهد کاهش سرعت انتقال آتش، در «101 اینچ در ساعت» در ساختمان ساخته شده با بلوک های بتن سبک هوادار هستیم. طبق استاندارد ASTM برای ساخت دیوار های آتش (Fire wall) در هتل ها، مدارس، بیمارستان ها، و یا هر کجا که باید نسبت به آتش ایمن باشد بعنوان مناسب ترین و ارزان ترین نوع عایق آتش شناخته شده است.

نکته: استفاده از مصالح مرغوب و غیر قابل اشتعال در ساختمان ها باعث کاهش نرخ بیمه نیز می­ گردد.

  • دوست مردم 

به علت مزایای جانبی مصرف بلوک های بتن سبک هوادار مانند، سبکی و برش آسان و بدون گرد و خاک در محیط کار، راحتی دیوار چینی، عدم مصرف ملات های معمولی، عدم برندگی و تیزی لبه ها و حمل و نقل ساده و راحت در کارگاه، سلامتی کارگران و سازندگان ساختمان تهدید نمی­ کند و با داشتن این ویژگی ها، بلوک های بتن سبک هوادار، دوست دار طبیعت و انسان محسوب می شود.

  • دارای طول عمر زیاد و مقاوم در برابر فرسودگی

بلوک های بتن سبک هوادار علاوه بر مقاومت در برابر آتش و سوانح طبیعی، در برابر فرسودگی و خورندگی طبیعی مانند: قارچ ها، کپک ها، میکرو اورگانیسم ها و غیره کاملا مقاوم است. بلوک های بتن سبک هوادار کاملاً از مواد غیر آلی تشکیل شده و هیچ گاه پوسیده و فاسد نمی شود. و در طول سالیان دراز خواص خود را حفظ کرده و تغییر شکل و مقاومت نمی دهد.

  • حمل ونقل آسان وارزان 

به علت سبک بودن وزن بلوک های بتن سبک هوادار، در موقع حمل و نقل این بلوک ها، از کارخانه به کارگاه ساختمانی، نسبت به سایر مصالح ساختمانی، می توان هر بار حجم بیشتری از مصالح را به محل کار حمل نمود. این امر باعث کاهش هزینه حمل ونقل گردیده و با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل، در حال حاضر این ویژگی، عامل مقرون به صرفه بودن مصرف بلوک های بتن سبک هوادر در ساختمان سازی گردیده است.

  • تأثیرات مفید در ساخت وساز 

-مصرف بلوک های بتن سبک هوادار، نه تنها عامل افزایش راندمان کار در دیوار چینی،«نسبت به آجر 4 برابر و نسبت به سفال های معمولی 3 برابر» گردیده، بلکه باعث افزایش سرعت عملیات ساخت و ساز و کاهش هزینه های سربار  نیز شده است.

-عدم نیاز به مصرف ملات در دیوار کشی با بلوک های بتن سبک هوادار، یکی از دلایل افزایش سرعت و راندمان کار و کاهش مصرف شن و ماسه و سیمان به میزان 75% و کاهش مصرف آب در ساخت و ساز می باشد.

- وجود تخلخل ریز و یک دست در سطوح بلوک های بتن سبک هوادار، زمینه چسبندگی خوب گچ و سیمان و سایر چسب های ساختمانی را به خوبی فراهم نموده. در ضمن دیوارهایی که با بلوک های بتن سبک هوادار ساخته می شوند، در مرحله نازک کاری، نیاز به پوشش گچ و خاک و سایر پوشش های ضخیم و پر هزینه را ندارد. برای پوشش سطوح بلوک های بتن سبک هوادار، یک لایه نازک گچ سفید کاری به ضخامت (3 الی 5) میلی متر کفایت می کند.

 - در دیوارهای ساخته شده با بلوک بتن سبک هوادار ایجاد کانال های مخصوص برای عبور لوله های تأسیسات آب و برق وغیره، تعبیۀ محل کلیدها و پریزها با سرعت، دقت و ظرافت بیشتری قابل انجام است. در ضمن حین ایجاد کانال، نیاز به وارد آوردن ضربه به دیوار وجود ندارد و این کار با شیارکن های مخصوص به راحتی و با سرعت بیشتر قابل انجام است. با توجه به خنثی بودن بلوک های بتن سبک هوادار به خورده گی، روی لوله هایی که از داخل دیوارهای ساخته شده با بلوک های بتن سبک هوادار عبور می کنند و سایر قطعات فلزی چسبیده به این دیوارها خورده گی بوجود نمی آید.

 - سطوح متخخل بلوک های بتن سبک هوادار در موقع باعث می شود که کاشی و سرامیک با کمترین مصالح و با استفاده از چسب های مخصوص به راحتی به این بلوک ها می چسبد.

- به دلیل ناچیز بودن میزان جمع شدگی دیوار های ساخته شده با بلوک های بتن سبک هوادار، سطح این دیوارها بعد از ساخته شدن و به مرور زمان ترک بر نمی­ دارد.

- دیوار های ساخته شده با بلوک های بتن سبک هوادار، در مرحله نصب تأسیسات به راحتی سوراخ می شوند و پیچ و روپلاک را محکم در دل خود نگه می دارد.

- در صورت نیاز به ایجاد تغییرات بعدی در پارتیشن بندی داخل ساختمان، دیوار های ایجاد شده با بلوک های بتن سبک هوادار به راحتی و بدون کمترین آسیب و آ لودگی محیطی با اره بریده شده و جابه جا می گردند.

 - استفاده بهینه از ضایعات و خرده های ایجاد شده در حین کار. ضایعات بلوک های بتن سبک هوادار، برای کف سازی و تراز نمودن کف ساختمان، بجای پوکه های معدنی و صنعتی قابل استفاده می باشد. بلوک های بتن سبک هوادار هیچ نوع ضایعاتی ندارد.

- در صورت نیاز به تخریب ساختمان های ساخته شده با این بلوک ها، برای احداث بنای جدید یا برای ایجاد تغییرات در معماری شهری، کار تخریب با هزینه و آ لودگی کمتری قابل اجرا خواهد بود.

«بلوک های بتن سبک هوادار، دوست طبیعت و انسان، ارمغان هزاره سوم، آسایش و رفاه و امنیت را برای شما به ارمغان می آورد. بلوک های بتن سبک هوادار محصول سبز و عامل توسعه پایدار می باشد.»

  • آسایش، رفاه و امنیت با بلوک بتن سبک هوادار

بلوک های بتن سبک هوادار با داشتن ویژگی های منحصر به فرد و ارزشمند خود ما را در ایجاد آسایش، رفاه و امنیت بیشتر برای مردم کمک بسزایی می کند. با عنایت به رشد و توسعه زندگی  شهری و صنعتی و  اثرات این امر در افزایش هزینه های رفاهی و ازدیاد آلودگی های صوتی و تخریب منابع طبیعی و محیط زیست انسان، بلوک بیتن سبک هوادار محصولی مناسب برای جبران بخشی از مضرات فوق می باشد. افزایش هزینه استفاده از انواع انرژی ها در ساختمان و مسکن، با استفاده از بلوک بتن سبک هوادار کاهش می یابد. این ویژگی ها، امکان صرفه جویی را برای مردم فراهم می نماید.

در مواردی که از بلوک های بتن سبک هوادار برای ساخت و ساز استفاده می شود، نتایج قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی و تثبیت دما و رطوبت محیط به دست می ­آید. تحقیقاتی که در مورد ساختمان های مسکونی در آلمان به عمل آمده است نشان می دهد که در ساختمان هایی که با استفاده از بلوک سبک هوادار ساخته شده اند هزینه تأسیسات تا 25% کاهش می یابد.

  • انتقال حرارت در دیوار های بتن سبک هوادار  

آزمایش اندازه گیری میزان عبور حرارت بر روی دیوار ساخته شده از بلوک بتن سبک هوادار، این آزمایش که در شرکت safecrete (یکی از تولید کنندگان بلوک بتن سبک هوادار در ایالت متحده)  انجام شده نتایج زیر بدست آمده: 

سطح خارجی دیوار با ضخامت 20 سانتیمتر جهت جذب حداکثر حرارت خورشید به رنگ مشکی در آمده و با دماسنجی تغییرات دمای سطوح خارجی و داخلی دیوار اندازه گیری شده است و به این نتیجه رسیده ­اند که در طی یک دوره 24 ساعته، در سطح خارجی دیوار تغییرات دمای بیش از 50 درجه سانتیگراد داشتند در حالی که تغییرات سطح داخلی دیوار بیش از 2 درجه سانتیگراد نبوده است.

  • عایق صوتی

رشد و توسع، زندگی ماشینی و شهری منجر به افزایش بیش از حد آلودگی صدا به عنوان یکی از تهدیدات جدی برای جوامع امروزی و انسان مطرح شده است. شلوغی محیط های زندگی شهری آرامش روحی و روانی جوامع بشری را به خطر انداخته و موجب ایجاد اختلال در زندگی و  فعالیت های روزمره مردم شده است. در بعضی از مواقع رعایت حقوق شهروندان و عدم مزاحمت برای آنها، آزادی ما را در انجام امور دلخواه مان سلب می کند. افزایش جمعیت شهر ها و تراکم جمعیت و نزدیکی ساختمان ها به همدیگر، نیاز به طراحی و ساخت اماکن و مسکن های ایزوله در برابر صدا را صد چندان کرده است.

بلوک های بتن سبک هوادار با داشتن خصوصیت و ویژگی های فیزیکی بعنوان بهترین و ارزانترین نوع مصالح ساختمانی برای ایجاد عایق های صوتی شناخته می شود. طبق استانداردهای ASTM  بلوک بتن سبک هوادار در ردۀ عایق های صوتی بسیار خوب طبقه بندی شده است. به این دلیل، در ایالات متحده امریکا، دیوارهای عایق صوتی بیش از 1100 مایل از بزرگراه ها، بوسیله بلوک های بتن سبک احداث شده است.

میزان عبور صدا طبق مشخصات استاندارد E73-492ASTM E

رد

یف

میزان عبور صدا (دسی بل)

کیفیت عایق های مختلف

مقایسه با صدای گفتگوی عادی

میزان عایق صدا بودن 

بلوک بتن سبک هوادار

1

30-25

ضعیف

   گفتگوی عادی به آسانی و روشنی از پشت دیوار           شنیده می شود

39 دسی بل برای

ضخامت cm10

2

35-30

نسبتا خوب

گفتگو با صدای بلند شنیده می شود و گفتگوی عادی نا مفهوم است

3

40-35

خوب

گفتگوی بلند نا مفهوم است و گفتگوی معمولی شنیده نمی شود .

4

45-40

بسیار خوب

گفتگوی بلند و صدای رادیو و تلویزیون به صورت خفیف قابل شنیدن است.

44 دسی بل برای

ضخامت 15cm

5

50-45

عالی

صداهای بسیار بلند و با کیفیت بالا ، خفه یا غیر قابل شنیدن است.

مقاوم در برابر آتش

بلوک های بتن سبک هوادار غیر قابل اشتعال بوده و از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی بر خوردار است. و طبق استاندارد های ASTM، برای ساخت دیوارهای آتش (fire wall) در بیمارستان ها، مدارس، هتل ها و هر جایی که باید نسبت به آتش و پیشروی آن ایمن باشد به عنوان مناسب ترین و ارزان ترین مصالح ساختمانی انتخاب شده است.

شرح آزمایش مقاومت در برابر آتش

در یک طرف دیوار به ضخامت 20 سانتی متر مشعل هایی برای ایجاد 1100 درجه حرارت روشن کرده و این درجه حرارت را به مدت 4 ساعت ثابت نگه می داریم. در مدت 2 ساعت اول درجه حرارت این طرف دیوار هیچ تغییر نمی کند و در مدت 4 ساعت درجه حرارت به 75 درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند.

توضیح: این آزمایش در شرکت safecrete  یکی از تولیدکنندگان بتن سبک هوادار در ایالات متحده انجام شده است.

  • مشخصات فنی و اندازه های بلوک بتن سبک هوادار

وزن مخصوص

مقاومت فشاری

عایق صدا

عایق حرارتی

عایق رطوبت

جمع شدگی در اثر خشک شدن

500 kg/m3

الی

700 kg/m3

 25 kg/cm3

45 dB

در ضخامت

15 cm

 0.16 w/m’c

21500 MSN/mm2

kg

0.05%

  • مقاومت در مقابل آتش سوزی

میزان مقاومت /ساعت

1 ساعت

2 ساعت

3 ساعت

4 ساعت

5 ساعت

ضخامت دیوار / سانتیمتر

5

3/6

5/7

10

15

  • بتن سبک هوادار، صنعت سبز و سازگار با محیط زیست

- بدون ضایعات در تولید.

-بدون آلودگی هوا – آب – خاک.

- بدون آسیب به انسان در حین تولید.

  • ابزار آلات کار با بلوک بتن سبک هوادار

استفاده از ابزارهای مخصوص در اجرای دیوارها با بلوک های بتن سبک هوادار امکان اجرای سریع وآسان را فراهم می کند.

  • ابزارها
  • ملات ریز در اندازه های مختلف برای ضخامت های (بلوک های دیواری 10-15-20-25).
  • چکش لاستیکی.
  • اره مخصوص بنایی برای بریدن بلوک بتن سبک هوادار در اندازه های مختلف.
  • گونیا برش – برای درست بریدن بلوک در اندازه های دلخواه.
  • تراز بنایی.
  • تخته ماله، اره ای و سمباده ای.
  • شیارکن.
  • مته تاسیسات (جای کلید و پریز).

یکی دیگر از مزایای کار با این ابزارها به حداقل رساندن ضایعات در هنگام کار می باشد. در هنگام دیوار چینی خیس کردن نواحی تحت تماس با دوغاب گچ یا سیمان و یا ملات، باعث چسبندگی بیشتر بلوک ها به هم دیگر می شود.  قبل از گچ کاری بهتر است سطح دیوار شسته و مرطوب شود.

نصب تاسیسات و لوازم با استفاده از پیچ و روپلاک بر روی دیوار ساخته شده با بلوک بتن سبک هوادار براحتی انجام می شود و نیاز به سوراخ کاری با دریل ندارد .

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد